Mikrofontest vol.2: Gitar

Vi har vært i studio og testa forskjellige mikrofoner til akustisk gitar.

Signalkjede: Yamaha CPX900 gitar – mikrofon – Api c512 preamp – Apogee AD8000SE mkII converter – Pro Tools 24/44.1, senere dithret ned til 16 bit.

Her er resultatet:
sennheiser mkh40dpa 4011akg 451ebaudio technica 4050neumann u 87avantone cv12avantone cv28shure sm7shure sm57

Kudos til deg som hører igjennom alle lydfilene.. Fortvil ikke hvis du synes at alt nesten høres likt ut, for forskjellene er ofte mindre enn man tror..

Kanskje er det enkleste å dele inn i kategorier og sammenligne 2-3 mikrofoner om gangen. For det er 4 mikrofontyper med i testen:
1) småmembran kondensator: akg 451eb, 4011 og mkh40
2) stormembran kondensator: u87, at4050
3) rør-kondensator: cv12, cv28
4) dynamisk: sm57, sm7

Den første oppgaven blir å kåre den beste mikrofonen innenfor hver kategori..

1) Finale småmembran.
sennheiser mkh40dpa 4011akg 451eb
Vår vurdering: Sennheiser MKH40 er mørkere enn de 2 andre og taper. Gitaren blir flat og kjedelig.. 4011 og 451 har bra attack i tonen, noe man kan forvente fra denne mikrofonklassen.. Etter ekstraomganger synes vi at Akg 451 blir for tynn i lyden sammenlignet med 4011 , og at 4011 har en litt rundere tone.
DPA 4011 vinner.

2) Finale stormembran
audio technica 4050neumann u 87
4050 har mer diskant enn u87. Etter vår mening blir at4050 for spiss, mye strenge-attack men lite “kropp”. Resultatet blir at det hele låter litt “demo”. U87 har en mer avbalansert lydsignatur med fyldigere mellomtone, det låter mer behagelig i våre ører.
U87 vinner 

3) Finale rør
avantone cv12avantone cv28
Igjen er det lett å skille mikrofonene ved at cv12 er lysere enn cv28. Vi blir ikke helt klok på c12, det låter lyst og litt.. kunstig!? CV 28 derimot.. “Det låter 3d”, sier Audun og himler med øynene. Kroppen i instrumentet kommer godt fram uten at det blir ullent.
CV28 vinner 

4) Finale dynamisk mikrofon
shure sm7
shure sm57
sm57 blir skarp og skjærende i lyden, sm7 er overraskende detaljert og behagelig å lytte til.
SM7 vinner

Den store finalen
dpa 4011neumann u 87 shure sm7avantone cv28
Vi må nå spørre oss selv: Hva slags gitarlyd er vi ute etter? Alle mikrofonene i finalen er brukbare, og det blir mer en smakssak hva man foretrekker. Noen ganger, til f.eks jazz og klassisk, ønsker man en så realistisk lyd som mulig, og da vinner kanskje DPA 4011: den kjappe transient-responsen i mikrofonen gjør at attacket i plekteret stikker fram, nesten som om lyden kommer fra et sted foran høyttalerne. Men denne realismen har sin pris: lyden kan oppleves som litt hard.
U87 er mindre framtredende samtidig som den har mye av den samme klarheten, den  har en balansert lyd og lever opp til sitt rykte som en mikrofon som funker til omtrent alt i studio.
Den dynamiske mikrofonen SM7 er litt mindre detaljert enn de 2 førstnevnte, men den kan passe bra til rock og innspillinger hvor man ønsker litt røffere lyd.
Men rør-mikrofonen CV-28 har en helt egen lyd-karakteristikk som trumfer over alt annet. Lyden oppleves som større og varmere, uten at man mister snerten i anslaget. “Det låter mer skive”, sier Audun.
Avantone CV-28 vinner.

Om testvinneren
Avantone CV-28 er et forsøk på å kopiere den legendariske rør-mikrofonen Neumann km 54. Vi har 2 stk. i studio.

 

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*